Skip to content

Om K och C i svenska språket

June 14, 2014

Jag tycker att det är dags att bli av med k:t i vissa svenska ord.
Till exempel:

komvux blir det comvux
kommunikation blir det communication
kollega blir det collega
kompis blir det compis
krona blir det crona

Så det blir lättare för kubanerna, jag menar cubanerna, att scriva, men först och främst att uttala.

Emellertid när det gäller ord som:

kyrka, kemi, kista, källare och så vidare, är det upp till svenskisarna att avgöra.

Förresten, observera att detta gäller bara för cubanerna, för att alla vet att det är vi som är grymmast på svensca över hela världen, inclusive Island, Färöarna och Amerika – damn it! – America. Så vi från Cuba har i viss mån rätt att sätta ett par regler i tre-cronors språket.

Kvar blir det att contakta Högscoleverket för att scaffa tillstånd för mitt förslag.

Dessutom commer jag att ha en cort snack med min collega i styrelsen, utbildningsminister Jan Björclund. Jag har stort förtroende för hans samtycke eftersom han är en riktig rockare

Image

From → Philosophy

Leave a Comment

Leave a Reply

